חלק ניכר מחיינו (ממש כמעט חצי חיים) מושקע בעבודה, מה שהופך את סביבת העבודה למכריעה לרווחה הכללית ולפרודוקטיביות. מחקרים מראים שעובדים בסביבות עבודה מתוכננות היטב פרודוקטיביים יותר ב-20% מאלה בסביבות לא סטנדרטיות. ומה קורה אצלכם בחברה?
במדינה שלנו, שבה עלות מתן תנאי עבודה מתאימים יכולה לנוע בין 20,000 ל-50,000 שקלים בשנה לעובד, ההשקעה בסביבת עבודה נוחה היא מהותית אך הכרחית. מעסיקים מתמקדים יותר ויותר לא רק בתנאים הפיזיים אלא גם בהיבטים הפסיכולוגיים של מקום העבודה, שיכולים להשפיע באופן משמעותי על שביעות הרצון והביצועים של העובדים. ממבחני אישיות ועד להערכות פסיכומטריות והכוונה תעסוקתית, נעשה שימוש בכלים שונים ליצירת סביבת עבודה התומכת בחוזקות העובדים ומטפחת מעורבות. מאמר זה בוחן את המרכיבים הקריטיים התורמים לסביבת עבודה מיטבית, תוך שימת דגש על מיתוג מעסיק ואסטרטגיות מעשיות לשיפור הפרודוקטיביות במקום העבודה.
התנאים הפיזיים החשובים לסביבת עבודה מיטבית
סביבת עבודה מיטבית מקיימת את כל התנאים הפיזיים שמתאימים לעובדים. תאורה נכונה, ריהוט ארגונומי וחלל מאוורר היטב הם מרכיבים בסיסיים ולא משהו מיוחד. מחקרים מצביעים על כך שאור טבעי של שמש (חלון במשרד) יכול לשפר את הפרודוקטיביות בעד 40% ולהפחית ימי מחלה והיעדרויות. בנוסף, כיסאות ושולחנות ארגונומיים, שעלותם יכולה להגיע בין 1,500 ל-5,000 שקלים ליחידה, הן השקעות שמשתלמות בטווח הארוך על ידי מניעת עומס פיזי ואי נוחות בעבודה ממושכת.
זה ברור שרמות רעש במשרד גורמים להסחות דעת ופוגעים ישירות על תחושת העובד והיעילות שלו. כך עם פתרונות כמו בידוד אקוסטי ומתן אזורים שקטים לעבודה ממוקדת לפי סקר של ליסמן, 76% מהעובדים רואים ברמות הרעש גורם חשוב מאוד בפריון שלהם. אף אחד לא יכול לסבול רעש שמפריע.
כמו כן שילוב של שטחים ירוקים או אלמנטים בתוך המשרד יכול גם להגביר את תחושת החופש, להפחית מתח ולתרום לסביבת עבודה נעימה ויעילה יותר.
אבל אם הכיסא יגרום לעובדים להזיע או לכאבי גב, אז לא ישארו אנשים במשרדי החברה ולכן ארגונומיה היא סופר חשובה בתכנון עמדות עבודה הממזערות את אי הנוחות ומונעות פגיעה באיכות החיים של העובדים. ציוד ארגונומי כולל כיסאות מתכווננים התומכים בגב התחתון, שולחנות עבודה ממונעים עם אפשרות להתאים לגובה המתאים ומסכי מחשב היושבים על גבי זרועות הניתנים להתאמה כדי למנוע מאמץ בצוואר ולכאבי כתפיים ודלקות במפרקים. הערכות והתאמות ארגונומיות, שיכולות לעלות בין 300 ל-1,500 שקלים פר עובד, הם חובה ליצירת מרחב עבודה מקדם בריאות ויעילות.
כל אלו הם בהחלט חשובים מאוד לרווחת העובדים אבל ברור לנו שאי אפשר בלי ניקיון של המשרדים.
שמירה על סדר וניקיון היא קריטית. ניקיון של המשרדים באופן שוטף ומתקנים סניטריים נגישים מסייעים במניעת מחלות ומבטיחים מקום עבודה בריא. עלות השמירה על סטנדרטים אלו עשויה להשתנות אך נעה בדרך כלל בין 500 ל-2,000 שקלים לחודש (לעסקים קטנים ובינוניים עד 50 עובדים), בהתאם לגודל המשרד.
ההיבטים הפסיכולוגיים של מקום העבודה
מעסיקים מתמקדים יותר ויותר לא רק בתנאים הפיזיים אלא גם בהיבטים הפסיכולוגיים של מקום העבודה, שיכולים להשפיע באופן משמעותי על שביעות הרצון והביצועים של העובדים.
ממבחני אישיות ועד להערכות של אבחון פסיכודידקטי והכוונה תעסוקתית, נעשה שימוש בכלים שונים ליצירת סביבת עבודה התומכת בחוזקות העובדים ומטפחת מעורבות של העובדים.
איך הערכות והכוונה פסיכולוגית תורמים לסביבת עבודה טובה יותר?
הערכות פסיכולוגיות והכוונה תעסוקתית ממלאים תפקיד מרכזי בשיפור סביבת העבודה. כלים כמו אבחונים פסיכודידקטיים ומבחני אישיות מספקים תובנות חשובות לגבי חוזקות העובדים ותחומי ההתפתחות. סקר ה-VIA Character Strengths, למשל, מזהה חוזקות אופי אינדיבידואליות, אותן ניתן למנף כדי לשפר את שביעות הרצון והביצועים בעבודה. יישום הערכות אלו עולה כ-200 עד 1,000 שקלים לעובד אך יכול להוביל לשיפורים משמעותיים לטווח ארוך.
הערכות אלו מסייעות בהתאמת תפקידים וחלוקת האחריות בעבודה כדי להתאים את כישוריהם והעדפותיהם של העובדים, ובכך להגביר את המעורבות ולהפחית את התחלופה שלהם. לדוגמה, עובד שזוהה כבעל יצירתיות גבוהה באמצעות מבחן אישיות יכול להיות מוקצה לתפקידים הדורשים חשיבה חדשנית, המובילים לשביעות רצון ופרודוקטיביות מהעבודה.
מבחנים פסיכומטריים, הנערכים לרוב באינטרנט, מציעים דרך מהירה ויעילה להעריך יכולות קוגניטיביות ופוטנציאל. העלות לבדיקות אלו נעה בין 100 ל-500 שקלים לבדיקה. על ידי הבנת היכולות של העובדים, מעסיקים יכולים לספק תוכניות הכשרה ופיתוח, ולשפר עוד יותר את סביבת העבודה.
מפגשי הכוונה תעסוקתית, שיכולים לעלות בין 300 ל-1,200 שקלים לפגישה, מציעים ייעוץ ותמיכה בהתאמה אישית, עוזרים לעובדים לנווט במסלולי הקריירה שלהם בתוך הארגון ולהתאים את המטרות שלהם ליעדים הארגוניים. זה לא רק מועיל לעובדים אלא גם מטפח תרבות של שיפור מתמיד וצמיחה הדדית. העובדים יכולים לנוע בצורה רוחבית לתפקידים שונים באותו ארגון.
אילו אסטרטגיות יכולות לשפר את הפרודוקטיביות ולשפר את מיתוג המעסיק?
שיפור הפרודוקטיביות ושיפור מיתוג המעסיק הם יעדים קשורים זה לזה הדורשים מאמצים אסטרטגיים. אסטרטגיה יעילה אחת היא להשקיע בהזדמנויות למידה ופיתוח מתמשכות. מתן גישה לתוכניות הדרכה וסדנאות עוזרים לעובדים לפתח מיומנויות חדשות ולהישאר מעודכנים במגמות בתעשייה. ההשקעה השנתית לעובד יכולה לנוע בין 2,000 ל-10,000 שקלים אך מביאה לכוח אדם מוכשר ועם יותר מוטיבציה.
אסטרטגיה נוספת היא להוקיר ולתגמל הישגים. יישום תוכנית הכרה שבה עובדים זוכים להערכה על תרומתם יכולה להגביר את המורל ולעודד ביצועים גבוהים. תוכניות אלו, שעשויות לעלות בסביבות 1,000 עד 3,000 שקלים בשנה לעובד, יוצרות תרבות עבודה חיובית ומחזקות את מיתוג המעסיק.
סידורי עבודה גמישים, כגון אפשרויות עבודה מרחוק ושעות גמישות כמו משרות הורים, תורמים אף הם לתפוקה גבוהה יותר. מחקר של אוניברסיטת סטנפורד מצא שעובדים העובדים מהבית הם פרודוקטיביים יותר ב-13%. העלויות הכרוכות בהקמת תשתית עבודה מרחוק יכולות להיות משמעותיות, לנוע בין 5,000 ל-15,000 שקלים לעובד, אך העלייה בפריון ושביעות רצון העובדים יכולה לגבור על הוצאות אלו.
ואיך לא לשפר את המצב הבריאותי של כל עובד, תזונאי שומר בריאות שמגיע למקום העבודה ומאמני כושר שבונים תוכנית תזונה נכונה ופעילות גופנית בהתאמה לכל עובד. ובאמת שיש עוד הרבה מרווח איפה ניתן להפתיע את העובדים ולהראות אכפתיות כלפיהם.
התמקדות במיתוג מעסיק באמצעות תקשורת אפקטיבית והצגת תרבות החברה יכולה למשוך כישרונות חדשים ולעזור מאוד בגיוסם ואלו יובילו לצמיחה של החברה. זה כרוך בשמירה על נוכחות פעילה במדיה החברתית, הדגשת סיפורי עובדים והפגנת ערכי החברה ומחויבותה לכוח האדם שלה. העלות של פעילויות מיתוג אלו עשויות להשתנות במידה רבה אך בדרך כלל נעה בין 10,000 ל-50,000 שקלים בשנה.
יצירת סביבת עבודה מיטבית כרוכה בגישה הוליסטית הכוללת שיפור תנאים פיזיים, מינוף הערכות פסיכולוגיות ויישום יוזמות אסטרטגיות להגברת הפרודוקטיביות ומיתוג המעסיק. על ידי השקעה בתחומים אלה, חברות יכולות להבטיח הון אנושי וכוח עבודה בריא, פרודוקטיבי ומעורב יותר, מה שיוביל בסופו של דבר לתוצאות עסקיות טובות הרבה יותר מן המתחרים.